Vakna!

Jag gör ett patetiskt försök att återuppliva denna gamla blogg som jag inte besökt sedan jag låste den för andra än mig själv att besöka. Det var tydligen i juni 2011. Så fort jag började med återupplivandet fastnade jag. Jag kan inte komma på ett bra namn eller en bra header – jag kan inte ens skriva ett bra inlägg fastän jag arbetar med att skriva. Jag vill så jävla gärna kunna ha en bra, snygg och läsvärd blogg, men jag måste nog inse att den mest kommer bli att betrakta som en dagbok. Som andra får läsa om de vill. Header, bilder, namn, fix och trix och smarta widgets kommer väl när jag orkar. Eller så kommer de inte alls. Vi får se.

Anledningen till att jag ens vill starta bloggen igen för att teckna ner den episka resa jag planerar i höst. Den började egentligen i mars förra året när min bror dog i en lavinolycka i Chamonix. En av de absolut första känslor jag upplevde var ”jag vill göra något kul, komma bort härifrån, bara göra något för mig själv”. Den känslan var så stark att jag fick anstränga mig för att inte säga upp mig från det jobb jag började på två veckor innan olyckan.

Jag tyglade mig, genomled den värsta tiden i mitt liv, gick upp klockan fem på morgnarna för att ta mig till Borås och skriva notiser. Det gjorde jag i sex månader. Efter det tänkte jag att jag skulle göra den där resan, det var egentligen det som fick mig att stå ut. Jag skulle göra något kul, leva lite mer som Albin hade gjort. Han verkade så lycklig i sitt liv som resande, obrydd carpare delux. Han hade till och med skaffat ett långt och härligt hippieskägg.

Jag skulle bara söka ett jobb, omifallatt. Jag fick det jobbet. Så jag hamnade på Kungsbacka-Posten och där har jag snart varit i 11 månader. Planen var att jag skulle ut och resa direkt efter att mitt vikariat tar slut där (om två veckor). Men jag blev uppringd av en gammal arbetsgivare och kunde inte tacka nej till ett bra erbjudande om ett jobb på P1 i Stockholm i sex veckor över valet.

Dit åker jag om två veckor. För att inte riskera att inte komma iväg på min resa köpte jag en biljett igår (utan att ha gjort min prisresearch ordentligt – men det löser sig nog).

Jag slutar arbetet i Stockholm den sista september. Den femte oktober åker jag till USA. Där tänker jag vara till jul ungefär. Jag ska resa runt och spela roller derby är tanken. Bränna pengarna på brudar, bärs och rullskridskor. Det är dags nu. Jag tror att Albin hade gillat det.

Kommentera

