Miserabel praktikant upplever småländsk exotism

Another day, another dollar som Barb, min gamla värdmor från Australien alltid sa avrje morgon innan hon gick till jobbet. Bara det att jag inte tjänar några dolares eller SEK för den delen eftersom jag är praktikant.

Idag fick jag åka ut på mitt alldeles första egna jobb – ända bort till Gislaved. Och vilken resa sen. Det hela började med att jag på grund av google jävla maps körde helt fel och kom norrut istället för söderut. Detta upptäckte jag efter fem kilometer ungefär så det var ingen större fara, men sen när jag vände och skulle tillbaka körde jag fel i Jönköping också. Då blev jag trött på att leta efter Nissastigen och körde E4:an söderut, som jag hört att man kunde göra, för att sedan ta småvägar till själva Gislaved. Då körde jag vilse i Gnosjö. Försökte passa på att njuta av gnosjöandan, men misslyckades utan fick ångest och började gråta. Klassisk stresshantering. Sen skärpte jag mig och ringde mitt intervjuobjekt som fick förklara vägen för mig.

Trots att jag var ute med 40 minuters marginal lyckades jag alltså komma en kvart försent. En god start alltså. Sen glömde jag att spela in miljöljud och tjejen jag intervjuade sa de allra bästa sakerna efter att jag stängt av mikrofonen och jag var dum nog att inte be henne ta om det i mikrofonen. Själva intervjun gick väl i och för sig helt okej, men den var 15 minuter lång och ska bli fem minuter i radio, vilket är oceaner av tid och jag har inte en speciellt god vinkel, utan det blir väldigt allmänt hållet. Plus att vi var hemma hos henne, så jag har inga klockrena scener att koppla till hennes idrottsutövande. Det blir ett reportage, men det blir inte asbra, vilket grämer mig – man vill ju visa att man är grym. Jag hatar att erkänna att jag är en helt grön journaliststudent som har noll erfarenhet, även om det är så och säkert förväntas av mig. Jag ville ju motbevisa allt det där.

Jag tror i alla fall att det kommer att sändas imorgon och då får alla lyssna och se vad det gäller – tänker nämligen inte ge iväg min alldeles unika och egna grej i förväg. Jag vill ju skapa spänning här. Men det handlar inte om speedway, något min far säkert sörjer.

Men det fanns en anledning till att hela det här inlägget startade med Barbara Horley från Yarrawonga. Fram tills idag har jag upplevt Yarrawonga som extremt annorlunda Sverige.Jag insåg nu att Sverige har för mig varit norra Halland och södra Västergötland. Den platta marken, de små tätorterna med bara några få tusen invånare. Gamla gubbar och gummor som sitter i solen på sin veranda framför huset och gör ingenting. Folk som hälsar glatt på varandra på gatan. Allt detta existerar i Sverige med. De raka vägarna, den platta marken, den obefintliga trafiken. Det finns här! Och jag har varit för dum för att verkligen inse det. Landsbygd är landsbygd i vilket västerländskt samhälle som helst. Sen finns det givetvis tusen andra saker som är extremt annorlunda med Yarrawonga. Men på landet – det är det. Och det är Anderstorp också.

Alltså nu låter det som att jag inte har fattat att det finns landsbygder och mindre tätorter i Sverige tidigare. Det har jag givetvis alltid vetat. Det var mer att det var exakt samma känsla. Den härliga exotiska känslan av landsbygd när man har cowboyboots och country i högtalarna och dundrar fram i höga hastigheter på en landsväg ensam i en bil på väg mot solnedgången.

Äsch, jag tror inte ens att det går att förklara. Småland är vackert. Snart är det sommar. Imorgon går nog ett halvkass reportage om en kvinna från Gislaved i radio.

Mitt vrålåk (som f.ö INTE var automatväxlat vilket jag flera gånger fick för mig under resans lopp):

20110510-204239.jpg

One thought on “Miserabel praktikant upplever småländsk exotism”

Kommentera

