Jag, Sofie och Kungen

I skolan 08.30 – hemma 23.00

Däremellan en bilresa tur och retur Trollhättan för att gå på kungens årliga presskonferens om älgjakten. Han hade sett två rumpor, men han visste inte vilka kön de hade. Det var mörkt och trångt. I övrigt hade han inte läst boken om sig själv, ville inte prata om den heller och svamlade osammanhängande om rapphönor, jakt i allmänhet, sina föräldrar och en förestående Kinaresa. Han sa till journalisterna att han inte hade tid att läsa om dagarna eftersom han ”jobbar nästan varje dag” och menade på att journalister inte gjorde det.

Skön kille. Kungen.

Jag och Sofie Nustad tog oss till presskonferensen i min gröna Renault. Vi var inte ackrediterade, men lyckades fjäska oss in trots att vi fått nej flera gånger av pressansvarige via telefon. Han gillade att vi hade chansat och kommit dit ändå. Han gav oss kudos. Fram tills dess var vi sjukt nöjda alltså.

Naturen var vacker, mediedrevet helt vansinnigt – för ingenting och vi var inte i närheten av så proffsiga som vi hade önskat.

”Var kommer ni ifrån?”

”JMG”

”Jag tänkte det…”

Oavsett en lärorik dag, men jag bröt ihop på soffan vid pentryt vid 21.30-tiden. Där gick musten helt ur mig. Det var hela grejen med att inse att jag satt ribban för högt och bli extremt ledsen när jag inte hoppar över den. Jag jämför mig med hela nordens media. Jag är en journaliststudent på hennes andra termin. Jag måste fatta det. Och de som klagade på att jag ville äta middag måste också fatta det. Vi hade inte en van med paraboler, laptops och grymma livestreamingsgrejer. Vi hade min gröna renault, en halvcool digital systemkamera och skolans videokamera. Klart att alla andra var snabbare och bättre. De gör det här hela tiden. Det var första gången för mig.

Ändå måste jag rabbla detta mantra. För att inte bryta ihop av min egen värdelöshet. Duktig flicka-syndromet. Någon?

Jag kan ju inte ens skriva en sammanhängande text längre visar det sig. Sen buggade förstås Avid och filmen jag gjorde kom inte upp på hemsidan. Men i morgon bitti kan ni se mitt kassa alster på http://www.vastfronten.se förhoppningsvis.

Nästa gång jag åker på presskonfa med 60 journalister ska jag vara bäst. Ge mig lite tid och resurser bara.

3 thoughts on “Jag, Sofie och Kungen”

  1. Men herregud! En till! En till som känner likadant!
    Bästa är att det går över efter fem öl alt. en natt.
    Du verkar vara jävligt grym.

  2. Men herregud!
    Du får ge dig själv lite credd va – det är svårt nog att göra något vettigt med en presskonferens där ni som var där inte ens fick ställa frågor. Läser västfronten och läser DN. det står inte mer spännande / insiktsfulla grejer i DN om den där presskonferensen 🙂

Kommentera

