Mitt liv, under månaden av bloggtorka

  • Desperate Housewives
  • America’s next top model typ samtliga säsonger. Jag är numera fierce.
  • Skolan
  • Återkomsten till träningen.
  • Arbeit

Så nu vet ni vad ni har missat. Inte mycket alltså. I helgen ska jag på ”halloweenfest”. Det är lite lustigt tycker jag. Eftersom halloween var i söndags. Det lustigaste av allt är förvisso att jag har blivit så jävla uppretad av det. Av att folk tror att halloween infinner sig en vecka för sent. Jag har verkligen irriterats. Så mycket att när jag skrev ett uppenbart skämstamt inlägg om det på festens wall på facebook så blev jag censurerad. Tre gånger! Och sen fick jag ett personligt mail från arrangörerna om mina arga väggpostningar.

Till detta hör att jag tidigare i veckan tyckte att ALLA som skriver insändare till tidningar och gnäller, eller ringer p1 i ring p1 och gnäller är gnälliga idioter. Men det är väl som det brukar vara med mig. Jag hatar dom som är som mig. I någon vecka, tills jag inser att dom är jag. Och då älskar jag dem.

Så som den gnälliga besserwisser jag är ska jag här och nu klargöra skillnaden mellan halloween och alla helgons dag.

Halloween: Infinner sig ALLTID den 31 oktober. Oavsett veckodag. Det är en i huvudsak amerikansk tradition där snorungar klär ut sig och tigger godis. Den påminner helt enkelt lite om svenska påsktraditioner.

Alla helgons dag däremot. Infinner sig lördagen mellan den 31 oktober och 6 november. Det här året alltså lördag den 6 november. Denna lördag brukar vara lördagen under vecka 44, även kallad höstlovsveckan för många av landets barn. Den här lördagen firar man till de dödas minne. Det vanligaste sättet är att tända ljus vid deras gravar och ägna dem en tanke eller så.

Så nu vet ni. Gör aldrig fel igen. Det äcklar mig.

Kommentera

