Snagges kändishöst

Igår var jag och Lars med i Debatt i SVT. Det handlade om Annica som har akromegali och hennes utförsäkring. Hennes dotter Emelie var där, hon som har bloggen Klamydiabrevet där hon skrev om sin mammas fall.

Sen handlade det om Kungarna av Tylösand. Femmans senaste skandaldokusåpa. Jag blev så otroligt provocerad av de två puckona som var med i serien, de satt där och sa att de inte alls drack osunt mycket och att kanal 5 inte har ett moraliskt ansvar när de låter åtta ungdomar inmundiga oändliga mängder alkohol i ett hus i en månad. Man kunde se bristen av hjärnceller och skadan alkoholen gjort på de två killarna. 23 och 24 år gamla. Brända. Jag fick sitta på mina händer för att inte vifta och skrika fula ord åt dom.

Jackie Ferm från Paradise Hotel var där och var emot dokusåpor med mängder med sprit. Det var lite lustigt. Men hon imponerade ändå lite. Hon verkade inte helt urblåst, trots att hon är en sån där som knullar och super i TV. Jag gillar också att knulla och supa, så jag ska inte vara någon moraltant egentligen. Men i TV – varför? All publicitet är inte bra publicitet.

Oavsett publicitetsaspekten kände jag mig något starstruck. Det var ett rum fullt med stockholmska bloggerskor från 16 och uppåt. Vissas bloggar har jag varit inne på och skrattat åt deras patetiska, menlösa liv. Och sen satt jag där med dom, i samma rum och andades samma luft och kände att det var lite coolt. Jag skrattade när 17 åriga Paulina sa att alla killar är såna (om att de springer runt och lägger säd på tjejernas sängar i den där urusla TV-serien). Och jag hade djup ögonkontakt med Jackie. Det kändes som att vi var vänner. Hon satt där på första raden med sina lösögonfransar och plutande läppar och fick läppglans påpenslat av en sminkös. När jag kom in i studion tittade hon på mig (det kändes verkligen så, det stod ingen bakom mig), log och vinkade. Jag ville le och vinka tillbaka. Jag har ju trots allt sett tjejen knulla – det känns som att vi står nära varandra. Men jag vågade inte. Sen vände hon sig igen och snackade med forskarna från Hjärnfonden och Jockiboi och Nemo… Jag tror att hela blogg- och dokusåpegänget gick till Parken sen. Jag hörde det backstage. Jag kanske skulle gått med.

Efter programmet berömde jag Emelie för hennes mod och önskade henne all lycka i kampen mot försäkringskassan. Jag ville väl ta på hennes berömdhet och hon var inte lika skrämmande som de glittrande människorna från dokusåpevärlden. Det kändes egentligen coolare, men det var ändå nåt med dokusåpegänget. Jag är osäker på om jag kände mig cool för att jag tycker att jag är bättre än dom, eller för att jag tycker att jag är sämre än dom. Det kanske är däri fascinationen ligger. Emelie respekterar jag bara enormt mycket. Mina känslor för henne är klara och tydliga.

Jag kommer inte fram till något med mitt resonemang, jag känner att det mynnar ut i intet. Jag ville nog mest skryta om mitt möte med alla dessa kändisar.

4 thoughts on “Snagges kändishöst”

  1. Vadå kändisar?! Jag känner inte till en enda! Det var väl inget att bli star struck över? Ök till bokmässan istället så för du se kändisar…

    1. Men man kan bli starstruck även för Paradise-hotel-Jackie. Sen är det aldrig någon som förstår sig på min svala ironi heller. Jag misslyckas jämt.

Kommentera

