Därför röstar jag på F!

Jag skrev en statusuppdatering på Facebook om att jag skulle rösta på F! igår. Den generade en trevlig feministisk debatt, men också ett mystiskt inlägg från en äldre dam i min bekantskapskrets. Denna dam mailade mig sedan en ännu mer kryptisk text. Jag förstod inte exakt vad hon menade, men jag förstod att hon inte gillade att jag röstade på F! och undrade varför jag gjorde det.

Här är anledningen:

Jag röstar på F! för att feminism och jämlikhet är mina viktigaste valfrågor. Jag skulle vara stolt om Sverige hade ett feministiskt parti i riksdagen. Ännu hellre i regeringen. En socialdemokratisk regering med stöd från vänstern, miljöpartiet och feministerna är min vision i det här valet, jag vet att det är svårt och kanske nästan omöjligt. Men om alla som vill rösta feministiskt gör det finns det en chans. Den chansen tycker jag att vi ska ta.

Jag röstar på F! för att jag är trött på blockpolitiken och att man antingen kan rösta blått eller rött och att inget av de andra partierna tar jämställdhetsfrågan på lika stort allvar. Jämställdhet kommer alltid i andra rummet. Höger/vänster-politik går före och det är inte okej att vi förtrycker alla som inte är vita medelålders män i Sverige. Landet och världen består inte till största delen av vita medelålders män. Det finns kvinnor, homosexuella, invandrare och tusen andra sorters människor också. Inget annat parti tar allas lika värde på lika stort allvar.

Jag röstar på F! för ett jämställt Sverige där vi inte är extrema borgaregoister. Jag betalar gärna högre skatt om folket får det bättre. Jag hoppas att jag aldrig kommer på bättre tankar.Mitt val är medvetet. Jag taktikröstar inte. Jag röstar med hjärtat och enligt en politisk övertygelse. Om alla gjorde det skulle Sverige kunna bli ett bättre och mer solidariskt land. Jag tror inte att svenskar generellt är onda egoister, jag tror att de flesta vill väl, att vi ska värderas lika och att det ska finnas ett skyddsnät för de som faller utanför vårt ganska hårda system.

Jag röstar på F! för att jag är feminist.

One thought on “Därför röstar jag på F!”

Kommentera

