Hemmafixarns pöjk

Jag har blivit en hemmafixare. Istället för att gå ut på krogen stannar jag hemma en helg med ljudbok, äpplen och rabarber. Jag kokar chutney, mosar mos, målar ramar, bygger med cernitlera, anlägger yngelakvarier och grejar. Jag har blivit en tönt. Eller pensionär. Eller både och. Oavsett gillar jag det som fan och delar därför här och nu med mig av mina bästa och lättaste ”Gör det själv – med äpplen och rabarber”.

Rabarberdaiquiri

Jag gjorde typ såhär och det blev tre stora och jävligt smarriga drinkar

  • Koka ihop 1 liter rabarber, typ 2 matskedar vatten och 2 dl socker.
  • Låt svalna. Påskynda gärna genom kallt vattenbad eller nåt sånt, kanske ställa ut det om det är svalt ute.
  • När det inte är varmt längre: mixa ihop (med blender eller stavmixer eller matberedare eller vad du nu kan tänkas ha för rotator med knivblad hemma) med rikligt med is, rom efter behag (the more the merrier) och lite pressad citron.
  • Tycker man att ljusrosa med en touch av grönt är en tråkig färg kan man ju ha karamellfärg eller nåt i också

Äppelmos

Det här moset håller inte så länge eftersom det inte är något socker i (man kan ju ha det om man älskar socker) och inte har något annat konserverat i sig heller. Jag skulle uppskatta att det håller sig lika länge som ett äpple ungefär. Därför får man frysa in en del av det om man gör stora mängder, eller leva på äppelmos ett tag framöver. Det har jag gjort. Gött som fan.

  • Skala äpplena, skär i klyftor och ta bort kärnhus och annat skröffs.
  • Lägg i en kastrull med aslite vatten i, bara för att få det att börja koka, för sen vattnar sig äpplena jättemycket och blir mosiga av sig själva.
  • Skala lite ingefära, skiva eller hacka den och lägg i.
  • Koka tills allt är rätt mosigt, minst 20 minuter.
  • Använd något med vassa rotorblad igen, för att göra moset slätt.
  • Låt svalna – kyl/frys/ät.
2 thoughts on “Hemmafixarns pöjk”

    1. Det finns väl kolonilotter lite här och där i Göteborg. Bara att gå och palla? Annars kan man köpa, eller så kan man besöka sina föräldrar och ta med sig allt som finns hemma och frysa in. Det gjorde jag, men nu bor väl dina föräldrar på Åland och kanske inte alls har rabarber, vad vet jag?
      Jag rekommenderar sådeles kolonilotterna mellan Örgryte och Delsjön, längs med väg 40. De är nog närmast dig. God pallning.

Kommentera

