Vive la France

Troyes, trestjärnig camping, alltså finns vanliga toaletter med toalettpapper och en stängd pool. Försöker mig på det här med reseblogg. Jag kan inte lova att det blir en vana, men här finns wifi så jag prövar. iPhone-skrivandet leder förstås till en kortfattnkng som heter duga.
Första natten spenderade vi på färjan mellan Trelleborg – Travemünde. Vi hade förbeställt frukost och jag gjorde mig populär bland de polska och tyska lastbilschaufförerna med blommig klänning och gummistövlar. Jojomensan – som en svensk dröm. Travemünde såg helt sjukt ut. En blandning av industrihamn och drömmar om Medelhavet. Sandstränder och palmer blandat med fabriker. Den tyska pappan tog ut sina svenska fosterbarn och visade de fina segelbåtarna i fosterlandet stolt.
Dagen som följde på anländandet i Tyskland tog oss långt. Ända tiil Aachen nära gränsen till både Belgien och Holland. Där storhandlade vi tyska konserver billigt, hittade inte campingen och låtsades som att det fanns en allemansrätt i en kohage. På morgonen blev vi utskällda av en bondmora. Då drog vi till Frankrike via Belgien och Luxemburg. I en gränsstad, men på LUX-sidan hamnade vi på en portugisisk-brasiliansk festival och såg tonåringar dansa hippt till folkmusik och jag åt det äckligaste jag någonsin smakat – brasiliansk husmanskost, okryddade vita bönor och grissvål.
Väl i Frankrike hyllade vi de två stora krigens offer i Verdun och kände oss sorgsna över de tusen och åter tusen vita korsen. Vi campade i närheten av slagfältet på en liten billig camping där sjuhundratusen fåglar kvattrade hela natten. Sen drog vi söder ut till champagneregionen där vi fortfarande befinner oss och nu orkar jag inte skriva mer

Kommentera

