i <3 loppis

Megaloppisen i Majorna var en höjdarsuccé. Jag och Lars sålde grejer för ungefär 1000 kr och jag fixade mig ett saftigt rödbränt anlete. Jag är en sån person som fastnar för en sak och bara vill göra den och ingenting annat tills jag tröttnar. Nu är den saken i mitt liv att sälja saker på loppis. I höstas var det akvaristik. Då skrev jag ett kåseri om det. Det kan man läsa här:Mina vänner – Signe Oskarsson

Nu vill jag sitta och sälja mitt skröffs varje söndag framöver. Tills jag har fått sålt allt jag inte vill ha längre i alla fall. Det var så jäkla gött. Jag älskar ju att gå på loppis, men det var hundra gånger bättre att själv sälja. Jag är så trött på fylleri, numera är konsumtion av begagnat det coola sättet att umgås. Om man gillar fylleri får man gärna kombinera de båda.

Därför tänker jag såhär: det finns en möjlighet för mig och alla andra att göra detta. Jag vill bara inte göra det själv. Kommersen är svaret och lösningen. Den är öppen varje lördag och söndag. Det kostar förvisso mellan 100 och 250 att hyra ett bord där. Ganska dyrt alltså – men om man går ihop ett gäng och tar med sina fina grejer som man aldrig längre använder och säljer till vilket pris man nu vill utan att de snobbiga kärringarna på Miss Ragtime eller dylikt får hälften av ens pengar.

Problemet med Kommersen är dock att det mest säljs skit där. Gamla tanter säljer fula och dyra fat och någon annan säljer stöldgods… Därför anser jag att man borde göra Kommersen till ett trevligare tillhåll för unga människor med saker som andra unga människor vill köpa. Ett slags Reclaim the Kommersen, alltså. Vi kan till och med spela musik om vi vill. Festligt va?

Hur ska man gå till väga för att ta tillbaka Kommersen? (Från vem förresten? Vem hade den först?) Är facebookevent vägen att gå? Skapa ett, bjuda alla indiekids man känner och hoppas att jag inte är den enda som blev tänd på loppislivet? Kommentera gärna och ge mig lösningarna på dessa problem. Det här är viktigt för mig

Några sköna länkar på temat:

Vi var bland de första på plats. Först sålde vi tavlan med egyptiskt motiv vid Lars fötter, sen sålde vi Kiss-skivan som också syns i bild. Sen blev det smockfullt runtomkring oss förstås.

Ibland blir inte den där Hipstamaticfunktionen så jäkla lyckad.

En litografi jag insåg var osäljbar, så jag affischerade vår fina lyktstolpe med den samt signerade den – så att alla kan minnas denna fina dag och var vi satt…

Nämligen i korsningen Såggatan och Amiralitetsgatan, vid Karl Johans torg

Zornaffischen fick vi sålt, men sticklingarna sålde dåligt. När vi sänkt priset till 2 kr/st gick det bättre. När jag sedan skänkte bort dem de sista 10 minuterna av loppisen gick det hur bra som helst.

6 thoughts on “i <3 loppis”

    1. Mamma tömde ju dem. Gav oss alla tavlor på vinden. Erik blev arg också för att mamma hade gett mig gamla spel som ingen spelade. Erik tycker att spel ska man spara på.

  1. hej signe! jag ska ju flytta snart så för mig hade det varit grymt att sälja av massa onödiga saker jag har!

  2. jag letade som faskiken efter er, och kom på alldels försent att jag kunde ju faktitiskt använda den där saken som kallas för telefon men dn ville inte fungera. Ångrar att jag inte satte uppe ett bord bredvid er, tänkte på det flera gånger…. attans

  3. jaa lätt! går kläder bra också? massa saker som ska bort.
    pappa säger alltid:
    det det är nåt du tror du kanskekommer ha någon använding för någon gång i framtiden, släng!
    det du kanske vill spara, släng!
    det du tror du kommer att använda, släng!
    osvosv!

    stämmer nog ganska bra ibland. har alltid massa saker jag Tror jag kommer använda, men som jag aldrig gör.

Kommentera

