De snåla Rotary-pensionärerna

Bra helg – bra måndag – dålig tisdag. Sånt som händer.

Åkte till Borås djurpark på söndagen för att göra lite research inför ett sommarjobb som bloggare för Kolmårdens djurpark. Bäst var björnungarna, orangutangbebisen och elefantbarnet.

På måndagen ringde Big Boss igen: ”Hej – kan du jobba ikväll? Var här om en timma”. Jag kom dit klockan fem. Big Boss berättar att han måste gå vid sex och att det kommer ett gäng Rotary-penisonärer kvart i som ska äta och lyssna på en föreläsning av Leif Mannerström. De ska betala 100 kr för mat som chefen gjort iordning i förväg och ett glas vin. De ska lägga upp och hälla upp själva, jag ska ta betalt och övervaka buffén. Så fort jag vände mig om, gick ut i köket för att diska eller dylikt smög sig någon snål gammal gubbe fram och stal ett glas vin utan att betala extra och skyndade sig sedan iväg innan jag hann komma tillbaka. De hade räknat ut att jag var ny och att jag inte kunde med att springa efter en gamling och kräva att de skulle betala för sitt vin. Efter några hade stulit vin tröttnade jag och plockade undan det. Varför är de gamla snåljåparna en sån viktig valfråga? Vad hände med ungdomsarbetslöshet och andra mer väsentliga saker?

Även Leffe stal sig ett glas vin via en äcklig Rotarykärring med sönderrökt solbränt ansikte, blonderat hår och en uniform. Härligt för honom.

Klockan tio skulle jag stänga och låsa. Innan dess skulle jag själv ha plockat iordning alltihop, diskat osv. Jag gjorde allt det som bossen sa till mig, ringde honom tre gånger för att dubbelkolla att jag gjorde rätt. När jag gick dit i morse för att hämta min lön så fick jag en utskällning av bossens fru för att jag gjort fel. Så nu lär jag aldrig mer få jobba där. Jag vet att han inte sa alla de grejerna till mig som hon sa att han hade sagt – men hans ord lär ju väga tyngre. Nåja sånt är livet. Nu kanske jag kan fokusera på skolan.

Skolan ja. Jag har helt tappat greppet känns det som. Grupparbetet och personresearchen – det känns som att min insats är fattig och urvattnad. Tiden är knapp och jag vet inte när jag ska ta mig i kragen igen. Min overksamhet leder till komplikationer i grupparbetet. Jag vet att jag har varit en dålig lagspelare idag. Förlåt. Jag ska verkligen anstränga mig för att skärpa mig. Problemet är att jag bara vill tänka på livets alla härligheter. Så som de nya tapeterna Källfelts ska sätta upp i vår lägenhet om vi bara väljer (katalogerna ligger hemma), alla härliga resor jag vill göra, alla söta hundar jag vill passa. Jag skiter faktiskt lite i behandlingen av häktade i Göteborg. Jag kanske är en dålig medmänniska.

Kommentera

