Frågvis och jobbigast i klassen?

Jag och min mor har börjat färga min och Lars gräsligt randiga blå-gul-röd-gröna soffa. Det var ett svårare projekt än man först kunde ana.

Jag köpte i lördags den sista mörkbruna färgen av märket nitor i en affär. Hela söndagen åkte jag runt för att hitta fler mörkbruna nitor. Helt omöjligt. Jag var i Johanneberg, Majorna, Hisingen…Varför har Herdins monopol på textilfärg i alla butiker? Deras mörkbrun ser riktigt dassig ut.

Jaja, jakten fortsätter idag. Soffan kommer någon gång att bli härligt gubbig rökrocksbrun. Mmmm.

I övrigt har jag en massa annat gött för mig idag. Jag går snart till skatteverket för att hitta personnummer på den jag ska personresearcha. Jag utelämnar vem det blir. Men jag lovar att det blir ett snask i fiffel och barnaga.

Sen ska jag också lämna in cykeln på reparation. Bara de höga växlarna funkar och jag har börjat cykla nu. Fan vad fit jag ska bli. Jag ska cykla till Turion och gå på spinning ikväll och sen cykla hem. Ni fattar inte hur förbannat snygg jag kommer vara till sommaren.

Jag har en sista liten fundering. Den gäller mig själv och min person. Jag har fått höra att det finns folk i min klass som tycker att jag frågar för mycket på lektionerna. Varför är det en dålig sak när man ska bli journalist? Varför är det dåligt att jag vill veta? Varför måste man vara tråkigt svennigt jantig och sitta tyst och låtsas att man lyssnar när man egentligen tänker på allt annat än kommunal förvaltning?

Beror folks irritation på att jag verkligen är en störig person – och hade varit det oavsett vilket kön jag hade haft. Eller är det den klassiska -tjej-som-låter-mycket-och-tar-plats-är-en-dålig-tjej-så-får-bara-killar-göra-problematiken?

Jag funderar. Borde jag hålla käften och sluta undra? Ska jag sitta och sova på lektionerna? Ska jag skippa alla föreläsningar som jag tycker verkar vara långa och svåra? Ska jag börja stava fel och vara sämst i klassen?

Nej, men ärligt talat. Ska jag ändra på mig? Är det fel att fråga så mycket som jag gör? Har mina föräldrar misslyckats i att uppfostra mig?


8 thoughts on “Frågvis och jobbigast i klassen?”

  1. Det är jobbigt med folk som frågar för mycket när man har föreläsning men det tycker jag du ska skita i. Det spelar väl ingen roll om Berit längst bak sitter och stör sig. Uppenbarligen är det inte ett så allvarligt problem att de kan konfrontera dig med det utan de skitsnackar bakom din rygg. Ett säkert tecken på att de lider av avundsjuka för att de själva inte har något att säga över huvud taget. Jag tycker att du ska sätta dig längst fram och fråga ännu mer.

  2. Frågor är BRA så länge de är BRA! Om någon stör sig på fenomenet frågor så är det för att han/hon är dum i huvudet.

    Jag tycker du brukar ställa bra frågor.

    Själv brukar jag bara störa mig på frågor när det är nån med jobbig dialekt eller knasigt intellekt ställer dem.

  3. Var inte tyst! Det är såna som vill gå hem tidigt som gnäller. Jag, Anders och Katarina fick höra det hela tiden på universitetet. När jag gick på föräldramöten bad dom andra föräldrarna att Ina skulle komma i stället så mötet tog kortare tid. Var aldrig tyst. Ifrågasätt och fråga! Det är det enda jag vill att du skall med dig hemifrån! Puss

  4. men hallå!! finns det någon som verkligen tycker det? whatwhat? jag tycker snarare snacket har gått ”fan vad bra att signe ställer frågor”. och jag är ärlig. jag tycker att du ställer frågorna som jag inte själv ställer för att jag är rädd att verka korkad. vilket betyder; utan dig hade jag inte förstått någonting på lektionerna.

    FORTSÄTT FRÅGA FÖR FAEN.

  5. Du är helt rätt på det ….världens bästa fråga är ; -Varför??

    Klart du inte ska sitta tyst! Obekväm eller inte… ifrågasätt, prata!
    Kram!

Kommentera

