Fodervärd

Jag och Lars svarade i förra veckan på en annons om att bli fodervärd för en labradorvalp i ett år. En hund som senare ska bli ledarhund för blinda. Det man ska göra som fodervärd är att uppfostra den till att bli en snäll och bra hund och sen lär en tränare hunden att bli en ledarhund.

Jag trodde aldrig de skulle höra av sig till oss, men det gjorde dem och var intresserade. Förmodligen för att vi bor centralt i Göteborg (och Lars har hundvana). Det är det dom vill att man ska göra, eftersom en ledarhund ska vara van vid stan.

Så nu är jag i valet och kvalet. Att binda upp sig för ett år kan självklart vara jobbigt, men också väldigt kul. Hur ska det då kännas att ge tillbaka hunden man har älskat och uppfostrat? Man betalar förstås inget för att ha hunden i ett år, utan bara för mat och dylikt. Men hur mycket tid vill man egentligen lägga? Är jag en bra person nog att uppfostra en hund som ska leda en blind människa?

ÅÅÅÅH!! Fan vad svårt. Vad ska jag göra? Jag sitter ju och ska skriva om Kungsbacka kommun, men det ända jag kan tänka på är labradorvalpen.

http://www.kustmarken.se är kennelns hemsida

Kommentera

